نگاه :
سؤال 1ـ گاه براى انجام عمل جرّاحى يك گروه ده نفره لازم است، كه همگى در همه مراحل آماده سازى بيمار، از تعويض لباس تا انجام امور ديگر حاضرند، و هم زمان هركس كار مربوط به خود را انجام مى دهد. آيا تعويض لباس در مقابل ديدگان گروه جايز است؟
جواب: تنها در مورد ضرورت جايز است.
سؤال 2ـ در مراكز بيمارستانى، يا مطب، يا راديولوژى، يا سونوگرافى، كه بعضاً بيمار بايد بخشى يا همه بدن خود را عريان نمايد، رفت و آمد پرسنل امرى عادّى است، و معمولاً چشمشان به بدن نامحرم مى افتد. آيا اين رفت و آمدها، كه گاه ضرورى و گاه ربطى به بيمار ندارد، جايز است؟
جواب: جز در موارد ضرورت جايز نيست.
سؤال 3ـ بيمار در مواردى، براى راديولوژى، بايد عريان شود. اين كار، گاه در مقابل غير هم جنس اتّفاق مى افتد، مثل موارد اورژانسى كه هم جنس حضور ندارد، در اين شرايط نگاه به بدن نامحرم چگونه است؟
جواب: تا ضرورت قطعى نباشد نگاه كردن جايز نيست.
سؤال 4ـ در مواردى كه راديولوژى يا سونوگرافى شلوغ است، اگر متصدّيان براى انجام خدمات منتظر پوشيدن لباس نفر قبلى باشند متضرّر مى شوند، لذا قبل از اينكه فردى كاملاً لباس بپوشد. نفر بعد بايد آماده شود. در اين مواقع مشتريان چشمشان به بدن يا موى نامحرم مى افتد; چنين وضعيّتى از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ آيا متصدّيان بايد ضرر را متقبّل شوند، تا گناه براى ديگران اتّفاق نيافتد؟
جواب: براى حفظ ارزشهاى اسلامى گاه بايد ضررهايى را متحمّل شد.
سؤال 5ـ بيهوش ساختن بيمار و كنترل علايم حياتى وى در اتاق عمل، معمولاً توسّط پرسنل مرد انجام مى گيرد، و تا پايان عمل جرّاحى آنچه در معرض ديد پزشك جرّاح است، معمولاً در معرض ديد پرسنل اتاق عمل و گروه بيهوشى نيز هست. آيا مشاهده بدن بيمار غير هم جنس توسّط اين افراد جايز است؟
جواب: در صورت ضرورت اشكال ندارد.
سؤال 6ـ با توجّه به اينكه براى بيمار بيهوش امكان پوشانيدن بدن وجود ندارد، آيا افراد ديگر، اعمّ از پزشك، پرسنل بيهوشى، جرّاح، تكنسين هاى اتاق عمل، كارمندان عادّى بيمارستان، مكلّف به پوشانيدن بدن او از نامحرم هستند؟
جواب: تا آنجا كه مى توانند و امكان دارد بايد بدن را بپوشانند.
سؤال 7ـ پزشكان زن براى معالجه خانم هاى بيمار به عورت آنها نگاه مى كنند، اين عمل چه حكمى دارد؟
جواب: اين كار تنها در صورت ضرورت و به مقدار ضرورت جايز است.
سؤال 8ـ فلسفه حرمت نگاه به عورت، جلوگيرى از مفاسد اجتماعى عنوان شده است. آيا جنبه غير اخلاقى اين كار، و عدم ورود به حريم خصوصى افراد، نيز نقشى در اين تحريم دارد؟
جواب: آرى اين جنبه نيز مؤثّر است.
(تهیه شده توسط جمعی از طلاب مرکز تخصصی حوزوی خواهران)ادامه دارد…
آخرین نظرات